söndag 10 juli 2011

Rabarber- och jordgubbspaj!


Idag har det bakats paj! Jag hittade ett recept på nätet som jag gjorde om lite i, tog bort lite socker och mjöl och lade till lite havregryn, ungefär så, får väl se om det blir gott. Jag får återkomma angående det. Här är i alla fall receptet:

Smuldeg:
125 gr smält smör
3,5 dl havregryn
1 dl vetemjöl
3/4 dl socker

Fyllning:
4 rabarber
10 jordgubbar
1/2 dl socker
1,5 msk potatismjöl

Sätt in i ugnen på 225 grader i ca 20 minuter. Låt svalna. Ät med vaniljsås och njut (förhoppningsvis)!

EDIT: Den blev himla god! Nästa gång ska jag testa att minska ytterligare lite på sockret, minska till 100 gr smör, minska till 1 msk potatismjöl. Jakten på den perfekta pajen fortsätter!

5 kommentarer:

fialoppan sa...

Längesedan jag var här! Mumsig paj, brukar ha i lite jordgubbar i rabarberpajen. Men det godaste är nästan med bara jordgubbar! Kram!

Johanna sa...

Låter mums tycker jag! Behöver du hjälp med provsmakningen är det bara att hojta!

Tin sa...

Älskar paj!!!!
Din ser väldigt god ut! Har aldrig testat jordgubbar och rabarber.

Jenny sa...

MMm gott med paj :)

Vi har photoshop hemma så det skulle vara jättesnällt om du ville visa mig :)

Jennie/Deleelsia sa...

Mums! Både ser och verkar god. Låter som en riktigt god kombination med.

Hoppas du snart är tillbaka från pausandet. Jag vill ju se lite härliga sommarfoton som jag gissar på du tagit. Har det blivit nåt Varberg i år?

Kram J.